N.A.P Generationen - VAKNA!

N.A.P - Någon Annans Problem. "Det var bättre förr!" hur många gånger har man inte hört det, kanske inte med just de orden, men kanske mer direkta konkreta exempel, "förrut fick man minsann parkera gratis på torget" eller nåt liknande.

Men VAKNA. Jag har en styvfar, han tillhör det som jag kallar för NAP generationen, vi satt och diskuterade bensinpriset. Och han tyckte som alla andra NAPare att regeringen borde arbeta för att sänka bensinpriset. Ok, jag tycket inte det är ett skäligt pris själv för att betala för transport, men jag tycker att priset är för lågt om man räknar in hur mycket vi förstör miljön. Jaglade lite vänligt fram att det vore kanske dags att tänka på barnbarnen, och syftade då på miljön. Hans omedelbara svar blev, det är ju det jag gör - om 30 år kommer dom att få betala 50kr per liter!.
Hela poängen var liksom borta, vadå miljö. DDT funkade bra som insektsmedel på -70 talet, och det var lysande, vad är det för fel på det? PCB lika så.
Att tömma gammal motorolja i bäcken bredvid huset, gör ju inget, det är ju så lite, men om millioner människor gör det blir det en ganska tragisk påverkan på vår miljö. Men det verkar inte riktigt fastna. För det var ju bättre förr, när man fick göra så.

Jag tog mina "erfarenheter" från mitt samtal med min styvfar och traskade vidare, men upptäkte att väldigt många i hans (-40 talister) åldergrupp hade samma syn på miljön, det var bättre förr när man fick göra så! Vadå oljan kommer att ta slut, nej då, inte så länger jag lever, det är länge tills dess. ASPO (Association for the Study of Peak Oil and Gas) Har beräknatt att oljan kommer att vara SLUT någon gång mellan 2022 - 2034. Deras med optimistiska beräkning (om vi inte över konsumtionen, hittar nya källor, lär oss utvinna bättre, mer återvinning, etc) så KAN man få den att räcka till 2078.

2022, ett datum som för en -40 talist som såg sci-fi filmer som 2001, och läste framtidskilldringar som "1984" måste te sig som ett år som varken dom eller deras barnbarn kommer att få uppleva. Men faktum är att mina barn kommer inte ens att ha fyllt 20 det året. Och om alla NAPare (som tyvärr är en majoritet av mänskligheten) inte varknar och sätter press på våre företag och regeringar, kommer ett körkort vara menigslöst för mina barn.

Om 13 år är det försent att vakna, ni måste göra det NU, jag känner att jag vaknade 30 år försent.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

UKI - ONWARDS... ALWAYS.

samhällsdebatör och allmänt skitsnack om folk, fä och olika publikationer och åsikter. För att recitera KSMB - jag skrivervad jag vill!!

RSS 2.0