Handikapp anpassningar, eller missanpassningar?

Ok, nu har jag funderat... igen.. som vanligt. Jag har en vänn, (jag har faktiskt flera, men det är just en som detta handlar om) Han håller för närvarande på att öppna ytterligare en resturang, den 3:e i hans "lilla" kedja. Komunen kräver att alla nya etableringar ska handikapp anpassas. Ok, tycker min vänn då gör jag det. Problemet var bara att det är ett gammalt hus, inte k-märkt, men förmodligen inte långt ifrån.
Han ritar och skissar upp några förslag som samtliga följer råden som byggklokt tagit fram. Den lokala handikapp organisationen är även dom med i diskussionen för att inga hindar ska uppkomma, han vill ju som alla företagare vara i gång så fort som möjligt.
Men.... vad händer... komunen säger NEJ, NEJ, och NEJ. Dom godtar inte lösningarna för olika skäl, bla att "det skulle de handikappade aldrig gå med på", "Det är ju förnedrande att ha en egen ingång...". Nu får vi ju ha i beaktning att den lokala handikapp organisationen var med och utformade förslagen. Nej istället fick han riva en stor del av den tidigare snygga entren och "klämma" in en handikapphiss för att golvet skiljde 12cm för mycket för att det skulle gå att lösa med en ramp (på ett sätt som inte tog för mycket plats av den 2m breda trotoaren).

Jag personligen tycker idén med handikapp anpassning är absurd. Har samtalat med personer på komunen och försökt få dom att förklara idén med handikapp anpassningen.

Huvud argumentet är: "Dom ska ha samma möjligheter som vi övriga."

Men... helt plötsligt så har VI skapat ett VI och ett DOM. Men var det inte det som ingentligen skulle motverkas.
Handikappanpassningen skapar segregation istället för integration.

Även om man omformulerar meningen så får jag inte ihop det. Jag har fått många tips av vänner och andra jag pratat med i detta ämne men jag har lycket såga sönder alla ideér på att formulera något som INTE skapar VI och DOM. Min personliga favorit, som dycker upp rätt ofta, är "ALLA ska ha samma möjligheter", Men min far kan utan att sucka över sin ekonomi köpa en porsche, JAG har inte den möjligheten. JAG vill oxå ha en permobil, men ska jag ha en sån så får jag köpa den själv för en årslön.

Så var är intigreringen?

Det enda jag ser är en segregering. Så genom att anpassa samhället efter dom handikappade så missanpassar vi dom, vi gör dom olika.

Var det det som var meningen?

Nej, bort med alla segregations förspråkande reglar och anpassningar. Efter som JAG är tvungen att anpassa mig efter samhället vi lever i, var ska inte alla andra oxå göra det, jag tror ju knappast att samhället anpassar sig efter mig!



Andra bloggar i ämnet handikappade:
ndaiL
Pezster
2007-10-17 @ 21:44:00
URL: http://aku.blogg.se

Ibland är du klok. Inte tänkt på det annars.

Om någon i rullstol ska ha samma möjligheter som vi andra och det inte går då?

"Jag vill också spela boll."

Men allvarligt talat. Intressant tankegång!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

UKI - ONWARDS... ALWAYS.

samhällsdebatör och allmänt skitsnack om folk, fä och olika publikationer och åsikter. För att recitera KSMB - jag skrivervad jag vill!!

RSS 2.0