Då var det dags igen!!

Brittiska The Guardian har enligt DN och artikeln Google Earth - terroristernas nya kikare kommit fram till att google earth är ganska kul att leka med... även för en terrorist.
Jag känner igen frågeställningen.. det känns lite dejavu över det hela. När Google earth betan testades var jeg med och spanade på berg och letade otroliga saker som en mann på en flotte mitt i atlanten mm. Och på TODO listan över vad vi som "kunder" till systemet kunde förvänta oss av framtiden var att man skulle kunna markera ett område, och betala med sitt visakort så skulle en nyare högupplöst karta köpas in, och ALLA skulle få till gång till den, (även då betalaren). En jättebra idé, min dåvarande svärfar var eld och lågor, då han ofta tar en massa turer till fjällen mm och fiskar, och de exempel på kartor som man fix se så skulle upplösningen duga gott och väl för att hitta bra tältplatser mm...
Men bara någon månad efter så meddelade Google Earth att den idén stryks, pga att terrorister kunde använda systemet för att "LÄTT" köpa relativt nya och högupplösta kartor.

Så nu är debatten igång igen, men denna gång är det inte att få tillgång till de nya kartor, eller bra kartor, utan nu är det tillgången överhuvud taget. Snart ska dom väll börja med att alla digitala kartor som är indexerade i google är för tillgängliga för terrorister.

Men det är ju just detta som terrorism går ut på. Eller har jag fel?
Att skapa en osäkerhet, och en rädsla så att människor inte kan leva det liv dom vill.
Alltså genom att inte låte google earth publicera nyare och bättre kartor blev det 1-0 till terroristerna.
Och nu kan det kanske bli tal om 2.-0

Det är dags att vi kontrar snart, det funkar inte att spela deffensivt hela tiden. Men storebror USAs metod är ju enligt mig helt felaktig, det ger ju inte poäng att skada dom som inte är med i matchen.  Nej, nya idér, låt google earth publicera det bästa möjliga bilder vi kan få fram från våra militära och komersiella sateliter och flygfoton, och gärna i realtid om man är villig att betala. Tvinga in terrorsiterna i kapitalismen.





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

UKI - ONWARDS... ALWAYS.

samhällsdebatör och allmänt skitsnack om folk, fä och olika publikationer och åsikter. För att recitera KSMB - jag skrivervad jag vill!!

RSS 2.0